Esport har under de senaste åren gått från att vara en angelägenhet för ett fanatiskt fåtal, relativt sett, till en position där nyheter om esporter rapporteras på helsidesuppslag i vanliga dagstidningar. I dagsläget har esporten nått den statusen att Olympiska Kommittén diskuterar om esport ska bli en del av Olympiska spelen lagom till OS i Paris 2024.

Om det blir en olympisk gren återstår att se, det finns fortfarande ett antal hinder att komma förbi innan den visionen blir verklighet. Bland annat finns det vissa svårigheter med vilket spel som skulle delta. Kommittén är hårda med sina krav att det inte får vara något våldsamt spel, och med tanke på att de populäraste spelen inom esport-världen innehåller våld så finns det i dagsläget inte någon riktigt bra lösning. Vad som däremot står klart är att många turneringar inom esport kommit att locka miljontals tittare världen över.

Det är inte bara i tittarantal som esport kommit att konkurrera med traditionell idrott. De främsta utövarna har idag inkomster som kan konkurrera med de främsta idrottsmännen och de största turneringarna har vinstpotter om tiotals miljoner dollar. Esport-laget som drog in mest vinstpengar under föregående år lyckades dra hem drygt 18 miljoner dollar. Störst är esporten i Sydkorea, men det finns stora tävlingar runt om hela världen.

Bland de allra mest populära spelen hittar vi titlar som League of Legends, Hearthstone, Starcraft, Dota 2, Counter Strike med flera. Turneringar existerar både för single-player spel där varje match står mellan två spelare, och spel som är lagsporter.

Populariteten har ökat under ett antal år och det finns ingenting som tyder på att utvecklingen kommer att plana ut. Allt fler förstår att esporter kan innehålla samma höga nivå av intensitet som en klassisk fotbolls- eller hockeymatch så även om vi inte ser esport i OS 2024 så är det bara en tidsfråga.